“Мамдуҳ”дан “Авлиё тут”гача...
Зиёдахон Расулова
психология фанлари доктори
Ҳурматли
Маъруфжон ака, ҳикояларингизни психолог ва инсон сифатида ўқидим ва ичимдан
чиққан фикрларни сизга тақдим этмоқчиман.
Аввало, мен
сизнинг “Мамдуҳ” ва “Авлиё тут” ҳикояларингиздан бошласам.
Улар бир-биридан мавзу жиҳатдан фарқ қилади. Бири болаликдаги инсоний
алоқаларнинг нозик жароҳати ҳақида, иккинчиси халқ хотираси ва қадриятларига
таянади. Лекин икки ҳикоянинг тагида жуда кучли бир умумий руҳий оқим мавжуд.
Мен бу оқимни сизнинг ички жараёнларингиз, эҳтимоллик билан ўзингиз сезган ёки
ҳали тўлиқ англамаган руҳий изланишингиз деб кўраман.
Сиз қоғозга
Мамдуҳ ҳақидаги ҳикоя ёзгандек туюласиз, аслида эса бу ‒ ўзингиз билан
очиқ суҳбат, балки болалигингиз, отангиз, юрагингиздаги кечирилмаган бир кимса
билан ечилмай қолган диалог. Сиз Мамдуҳни болаликдаги бегона, жисмоний бўлса-да
руҳий яқин бўлмаган, лекин бутун ҳаётингизда сизга таъсир қилган шахс сифатида
чизгансиз. Бу образ ортида сизнинг ўзингиздан олиб ташлай олмайдиган оғриқ ‒ “ота
меҳри”га бўлган ташналик, эсдан чиқариб бўлмайдиган исмсиз ажрашув ётади.
Ҳикоя сўнгидаги “агар имконим бўлса эди, уни хотираларимдан бутунлай чиқариб
ташлардим” деган ибора ‒ бу унутмоқ истагининг эмас, унутолмаслик азобининг
манифестидир.
Мамдуҳ сиз
учун ўтмишда қолган инсондек туюлади, лекин у сизнинг ичингизда ҳануз яшайди.
Сиз уни ортда қолдиргандек бўлгансиз, аммо аслида у сизнинг ички дунёйингиздан
чиқмаган. У сиз яширмоқчи бўлган, лекин унутолмаган бир парча. Сиз Мамдуҳни
кечиришга уринаётгандек туюласиз. Аммо бу кечирим уни эмас, сизнинг ичингиздаги
бир қисмини тинчлантириш учун керак. Бу ичингиздаги, ўтмишдаги ўзингизга
нисбатан кечиккан эътибор. Чунки оғриқ Мамдуҳда эмас эди ‒ у сизда қолган.
Сиз
болаликдаги рўй бериб улгурган, лекин ҳис этилиб тугамаган ҳолатни матнга
айлантиргансиз. Хусусан:
– гувоҳнома воқеаси ‒ сизнинг оила тизимидаги эътироф этилмаган
позициянгизни билдиради. “Исминг нима?” деб бошланган саҳна ‒ сиз учун шунчаки
исм эмас, оила ичидаги тан олинмаганлик ҳисси билан боғлиқ бўлиши
мумкин;
– ҳарбий хизматдаги учрашув ‒ бу сизнинг инсонни йиллар ўтгач таний олиш ёки
танимай қолиш ҳақидаги ички иккиланишларингизни акс эттиради. Руҳий кечикиш,
кечиктирилган “таниш” бу сизда ҳали тўлиқ ечимини топмаган алоқаларнинг
белгиси.
Сиз Мамдуҳни
кечириш орқали ўзингизни кечирмоқчисиз. Лекин матннинг сўнгги сатрида: “Мен бу
имконни бутунлай воз кечган бўлардим. Чунки менинг ҳаётимдан, болалигимдан,
хотираларимдан ўчириб ташлайдиган киши йўқ,” ‒ деб ёзасиз. Бу жумлани юзаки
ўқиганда, бу кечирим, ички ярашув каби эшитилади. Бу жумла аслида ички оғриқни
яна бир бор кўтариб чиққан изтиробли ҳолат, ички чарчоқ, ўзидан воз кечишга
яқин руҳий ҳолатнинг белгиси, яъни бу “энди бу борада ҳеч нарса ўзгартириб
бўлмайди, эслаб фойда йўқ, тўлиқ тушкунликка кириб кетмайман, лекин ҳеч қандай
ҳаракат ҳам қилмайман” деган ички кайфият. Сиз уни кечиришга ҳаракат қилгансиз,
лекин болаликдаги ўзингизни ‒ ўша ожиз, тушунарсиз қолган ҳолатингизни ҳали
қабул қилмагансиз. Сизга жароҳат берган одамни кечириш мумкин, лекин
ўзингизнинг ички ожиз ҳолатингизни қабул қилиш қийинроқ. Шу сабаб, бу ҳикоя ‒ ҳал
қилиниб бўлган изтироб эмас, балки ҳали ҳал бўлмаган, фақат яна бир бор эслаб
ўтилган оғриқ.
Бу ҳикояда
сиз нафақат қаҳрамонни, балки ўзингизни ҳам кўрсатгансиз. Бу шунчаки ёзувчилик
ҳунари эмас, балки ички ҳалолликнинг, инсоний кучнинг ифодаси ва бу матн сизни
айнан шу томонингиз билан ёдда қолдиради.
Хуллас, бу
ҳикояда Мамдуҳ тимсоли орқали сиз фақат бир инсон билан бўлган ҳиссий зиддиятни
эмас, балки болаликдаги ҳал этилмаган изтироб ва эътироф этилмаган
ҳис-туйғуларни қайта кўриб чиққансиз. Сиз Мамдуҳни ўчириб ташламоқчи эмассиз,
балки унга боғланган ўз ички қисмингизни озод қилмоқчисиз. Бу репрессия (Фрейд)
ва қайта ишлаш механизмининг ёрқин намунаси. Ҳикояда кучли сукут ва ички
қарама-қаршилик бор. Сиз Мамдуҳни эслашдан қочасиз, лекин уни унутолмаяпсиз. Бу
сукут ‒ ҳимоя эмас, балки ҳали ечимини топмаган ҳиссий жароҳатнинг белгиси. Сиз
буни жуда ҳалол кўрсатгансиз, бу учун сизга инсоний ҳурматим янада ошди.
Бу ҳикояда
сиз шахсийдан коллектив даражага кўтарилган психологик механизмни кўрсатгансиз.
Сиз бу ҳикояни фақат тут дарахти ёки қишлоқ ҳаёти ҳақида ёзмагансиз. Сиз
ўзингизга қадрли бир нарса ‒ халқ хотираси, болалик ишончи, қадрият изчиллигини
йўқотиб қўймаслик учун ёзгансиз. Бу сизнинг онг остингизда, дунёдаги
бузилишларга, ўзгаришга, ажралишга қарши бўлган ички қаршилик. Сиз уни фақат
тут дарахти ҳақида ёзаётгандай кўринасиз, лекин аслида сиз: “Мен чиқиб кетдим,
лекин руҳим ҳали у ерда ‒ у жой омон қолсин, мен ўзимни ҳам сақлаб қоламан” деб
ёзгансиз. Бу психологик жиҳатдан регрессия эмас, балки идентикликни сақлаб
қолиш уриниши, ичингиздаги барқарорликни сақлаб қолишнинг бир шакли.
Сиз тут
дарахтини болалик, халқлик, урф, меҳр ва эътиқод билан қоплаб, аслида бир
саволга жавоб излагансиз: “Мен чиққан тупроқ омонми?..”. Сиз бу саволни
очиқ айтмайсиз, лекин ҳикоядаги ҳар бир сатрда бу хавотир яширин. Бу матнда
шаҳарда яшайдиган одам эмас, ичида ҳануз қишлоқни олиб юрган инсон гапиряпти. Бу
ҳикоя, Маъруфжон ака, сизнинг руҳий муҳожиратдан қайтишга уринишингиздир.
“Авлиё тут омонмикан?” деган савол ‒ мен ўзим омонманми? деган
калаванинг бир учидир. “Мен ўзимга содиқ қолдимими?” Бу сизнинг ички таянчингиз
тимсолидир. Тут омонмикан ‒ бу савол орқали сиз "Мен илдизларим билан
боғланиб қолганманми ёки ажралиб кетдимми?" деган чуқур ички саволни
бераяпсиз.
Сиз тутни
метафора қилиб олаётгандек туюласиз, лекин бу оддий метафора эмас. Тут сизнинг генетик
хотирангиздир. Ҳикояда у болаликни эслатади, халқни ифодалайди, табиий шифо
билан боғланади, аммо бу ‒ фақат юзада. Аслида, бу тут бузилмаган, аммо
бузилиш хавфи остидаги ички таянчдир. Сиз ундан хавотирдасиз. Шунинг учун
сиз ҳикоянгиз ҳимоя сифатида намоён бўлди.
Сизнинг
персонажларингиз ўзгармайди. Лекин муаллиф сифатида сиз ўзгаргансиз. Бу
ўзгаришни яшириш учун ҳикояни “табобат”, “ахлоқ”, “эстетик”, “ахборот”
қатламлари билан қоплагансиз. Аммо бу парда орқасидан бир нарса билан
хайрлашишни истамаётган бир эркакнинг ичи кўринади.
Сиз айтасиз:
“Мен талабаликда отанинг усулларига шубҳа қилганман, лекин ҳали ҳам сукутда
юраман.” Сизнинг сукутингиз ‒ онг остидаги тан олиш. Сиз руҳий мерос, яъни ота
тимсолидаги қадриятлар билан барибир ички баҳсда экансиз. Шаҳар сизга янги йўл
очган, аммо тут сизни ўтмиш, авлод, илдизлар билан боғлаб турувчи рамз. Сиз
ўзгаргансиз, лекин барибир тут орқали ички ўзингиздан ажралмагансиз.
Ҳикоянинг
оҳанги оддий ва сокин, лекин унинг тагида жуда кучли бир хавотир бор. Сиз бу
хавотирни жуда нозик берибсиз ‒ бу эса сизнинг муаллиф сифатида кучингизни
кўрсатади. Сиз фақат бир дарахтни эмас, бутун ўтмиш, халқ, ота-боболар билан
бўлган кўринмас риштани асраб қолмоқчисиз ва бу ришта сиз учун жуда қадрли.